Unutrašnja revolucija - Slika prošlosti

pisar           Da bi se slika obrisala, prvo moramo pronaći kako ona ulazi u biće, i da vidimo da, ako ne odgovorimo adekvatno na izazov, on neizbežno stvara sliku. Ako me nazovete budalom, odmah postajete moj neprijatelj ili vas prestajem voleti. Kada me nazovete budalom, moram intezivno biti svestan trenutka, bez izbora, bez osuđivanja, moram prosto slušati ono o čemu govorite. Ako nema emocionalnog odgovora, tada ćete videti da se ne oblikuje nikakava slika. Tako čovek mora biti svestan svoje reakcije i ne dati joj vremena da pusti koren, jer onoga trena kad pusti koren oblikovala je sliku. Dakle, da li ste u stanju da to učinite? Da biste to učinili, potrebna vam je pažnja, ne tek sanjivo lutanje kroz život, pažnja u trenutku izazova, svim vašim bićem, slušanje srcem i umom, tako da možete jasno videti šta je rečeno, bila to uvreda ili laskanje ili pak mišljenje o vama. Tada ćete videti da se slika uopšte ne javlja. Slika je uvek o onome što se dogodilo u prošlosti. Ako je slika prijatna, čuvamo je. Ako je bolna, potiskujemo je i želimo da se nje oslobodimo. Tako želja ulazi u biće, jednu stvar želimo zadržati, drugu odbaciti, a želja proizvodi sukob.
            Ako ste svesni svega toga, posvećujući tome pažnju bez ikakvog izbora, prosto promatrajući, tada možete otkriti za sebe, jer ne živite prema nekom psihologu, veroučitelju ili lekaru. Da biste pronašli istinu, morate biti potpuno slobodni od svega toga, morate stajati sami.
            A stajati sam znači, okrenuti leđa društvu.
           Ako ste pažljivo posmatrali, videli ste da je deo vašeg mozga, koji je evoluirao hiljadama godina,prošlost, koja je iskustvo, sećanje. U toj prošlosti postoji sigurnost.
Nadam se da sve to gledate u sebi.
           Prošlost uvek odgovara neposredno, a odložiti odgovor prošlosti kada se susretnete sa izazovom, tako da postoji vremenski razmak između izazova i odgovora, znači obrisati sliku.     Ako se to ne dogodi, uvek ćemo ostati u prošlosti.
           Mi jesmo prošlost, a u prošlosti nema slobode.
           Dakle to je naš život, neprekidna bitka, prošlost modifikovana sadašnjošću koja prelazi u budućnost- što je opet kretanje prošlosti, mada modifikovano. Sve dok to kretanje postoji, čovek nikada ne može biti slobodan, uvek mora biti u sukobu, u patnji, u zbrci, u bedi.
          Može li odgovor prošlosti biti odložen, tako da ne bude neposrednog oblikovanja slike?
Mi moramo videti život kakav jeste, tu beskrajnu zbrku i bedu i bežanje od nje u neko religiozno praznoverje ili u glorifikovanje države, nacije, ili u različite oblike zabave. Moramo videti kako čovek beži u neuroze, koja nudi izuzetan osećaj sigurnosti.

          Čovek koji veruje je neurotičan, čovek koji obožava sliku je neurotičan. Sova Muzej u LuvruTo su neuroze u kojima ima mnogo sigurnosti, a to ne donosi korenitu promenu u čoveku. Da biste to izveli, morate promatrati bezizborno, bez iskrivljavanja željom, užitkom, strahom- morate prosto pogledati istini u oči i ne bežati. I nemojte imenovati to što vidite, prosto posmatrajte.
Tada ćete imati strast, energiju da posmatrate, a u tom posmatranju zbiva se ogromna promena.
 
 
 
 
Nastaviće se... (odlomci Unutrašnja revolucija -Jiddu Krishnamurti početak)


Unutrašnja revolucija -treći korak

preobražaj             Mi se udubljujemo u nešto vrlo složeno za šta vam je potrebna sva vaša energija, sva vaša pažnja. Ne samo za vreme dok ste u ovoj dvorani, već i kroz čitav život, ako ste uopšte ozbiljni. Ono čime smo zaokupljeni jeste promena onoga 'što jeste', patnje, sukoba, nasilja, ovisnosti o drugome -ne ovisnosti o prodavacu, lekaru, poštaru, već ovisnosti u našem odnosu s drugim, kako psihološke tako i psihosomatske. Ta ovisnost o drugome neprekidno rađa strah. Sve dok ja ovisim o tebi da bi me podupirao, emocionalno, psihološki ili duhovno, ja sam tvoj rob i otuda strah. To je činjenica. Većina ljudskih bića ovisi o drugome, a u toj ovisnosti postoji samosažaljenje koje nastaje kroz uspoređivanje. Dakle, gde postoji psihološka ovisnost o drugome -o vašoj ženi, ili o vašem mužu -tu mora biti ne samo strah i užitak, vec takođe i bol koji iz toga proizlazi.

               Nadam se da to promatrate u sebi, a ne samo da slušate govornika. Znate, postoje dva načina slušanja: slušati ležerno, čuti niz ideja, slagati se ili ne slagati se s njima; ili postoji drugi način slušanja, koje nije samo slušanje reči značenja tih reči, vec takođe i slušanje onoga što se istinski događa  u vama. Ako slušate na taj način, tada je ono što govornik kaže u odnosu s onim što slušate u sebi; tada vi ne samo da slušate govornika -što je nevažno -već čitav sadržaj vašeg bića. I ako slušate na taj način s intenzitetom, u isto vreme i na istom stepenu, tada mi oboje učestvujemo u onome što se istinski događa, delimo to zajednički. Tada imate strast koja će preobraziti ono što jeste. Ali ako ne slušate na taj način, svim svojim umom, svim svojim srcem, tada jedan ovakav susret postaje potpuno besmislen.
              Razumevajući ono 'što jeste', ono istinsko, užasan život koji čovek vodi, on uviđa da vodi jedan usamljeni život -i mada može imati ženu i decu, u njemu se ipak odvija proces samoosamljivanja . Žena, devojka ili mladić, svi zapravo žive osamljeni; iako zajedno u istoj kuči, svi su osamljeni, s vlastitim ambicijama, vlastitim strahovima, vlastitom patnjom. Takav život naziva se odnosom. I ponovo, to je činjenica: vi imate svoju sliku o njoj, a ona ima svoju sliku o vama i vi imate,svoju ,vlastitu sliku o sebi. Odnos se zbiva između tih slika i nije istinski, pravi odnos. Tako čovek prvo mora pronaći kako se te slike stvaraju, kako ulaze u biće, zašto uopšte postoje, a onda i  šta znači živeti život  u kojem nema slika, i šta bi  život bez slika mogao biti. Otkrićemo...Mi stičemo mnoga iskustva, svo vreme. Ili smo ih svesni ili nesvesni. Svako iskustvo ostavlja trag; ti tragovi se gomilaju dan za danom i postaju slika. Neko vas uvredi i vi ste u tom trenutku već oblikovali sliku o toj osobi. Ili vam neko laska i slika je ponovno oblikovana. Tako svaka reakcija neizbežno gradi sliku. I pošto je stvorena, da li je moguće obrisati je?

Nastaviće se... (odlomci Unutrašnja revolucija -Jiddu Krishnamurti početak)


Unutrašnja revolucija - drugi korak

               jiddu krishnamurti                           
         Ovoga jutra razmatracemo tri suštinske stvari, šta je življenje? ...Život koji vidimo svakodnevno, šta je saosecanje, ljubav? I trece šta je smrt? Ovo "trojstvo" je usko povezano, razumevši jedno, razumecemo i drugo dvoje. Kao što smo videli, ne možete uzeti odlomak života, izabrati deo života koji mislite da je vredan, ili koji vam se svida, ili koji odgovara vašim težnjama. Ili uzmete celinu života koja ukljucuje smrt, ljubav i življenje, ili uzmete puki odlomak života koji se može uciniti zadovoljavajucim, ali koji ce neizbežno uzrokovati još vecu  zbrku. Tako moramo uzeti celinu života i razmatrajuci šta življenje "jeste", moramo imati na umu da raspravljamo o jednoj, celovitoj, razumnoj i svetoj stvari.  Čovek uviđa da u svakodnevnom životu, odnosima postoji sukob, bol, patnja, postoji neprestana ovisnost o drugome, u kojoj ima samosažaljenja i uporedivanja... to je ono što nazivamo življenjem.
               Molim vas, dozvolite mi da se ponovim,  nas se ne ticu teorije, mi ne propagiramo nikakvu ideologiju, očigledno je da ideologije ne donose nikakvu korist, vec suprotno, one uzrokuju još vecu zbrku, veci sukob. Mi se ne upuštamo u mnenje, u vrednovanje, ni osudivanje. Mi se iskljucivo bavimo posmatranjem onoga što se stvarno dogada da bismo videli da li to može biti preobraženo.
              Čovek može vrlo jasno videti  svu zbrku i protivrecnost u svakodnevnici, jer covekov život, kako ga danas živi, je apsolutno besmislen. Covek može izmisliti smisao, intelektualci to i cine, a ljudi slede taj "izmišljeni" smisao, koji može biti jedna vrlo domišljata filozofija, proizvedena iz ničega.  
                  Nasuprot tome ako je čovek zaokupljen samo onim što "jeste",  bez stvaranja predstave i značenja, bez bežanja , teorija ili ideologija, ako je čovek izuzetno svestan, tada je čovek sposoban da se suoči sa onim što "jeste".Teorije i verovanja ne menjaju čovekov život, imao ih je hiljadama godina i nije se promenio, one su mu dale spoljašnji sjaj, on je možda manje divlji, ali je u suštini i dalje nasilan, brutalan, hirovit, nesposoban da bude ozbiljan. Mi živimo u patnji od trenutka kada se rodimo pa sve do smrti. To je činjenica, bez obzira koliko spekulativnih teorija ima o toj činjenici, one je neće promeniti.
 
                        Ono što ima moć da utiče na ono što "jeste" su kapacitet, energija, intezitet, strast s kojom čovek posmatra tu činjenicu.*
 
A čovek ne može imati strast i intezitet ako njegov um "trči" za nekom obmanom, nekom spekulativnom ideologijom. 
 
Nastaviće se... (odlomci Unutrašnja revolucija -Jiddu Krishnamurti početak)
 
*(ključna rečenica, mesto susreta filozofije i kvantne fizike)

                 
 
                  
 
                  


Unutrašnja revolucija Jiddu Krishnamurti

Jiddu KrishamurtiJiddu Krishnamurti (1895-1986) je savremeni indijski mislilac čija je misao izvršila veliki uticaj na duhovne tokove u Evropi i Americi polovinom XX veka.  Indijsku misao je vratio njenim istinskim korenima i vratio joj stari sjaj pomućen pomodnim sektaškim učenjima i najezdom gurua. Krishnamurti mislilac slobode, u svojim knjigama i predavanjima adresira uzroke  konflikta i patnje u čoveku i ljudskom društvu i mogućnosti unutrašnje revolucije kao i njenoj neophodnosti da čovek zaista i živi po meri čoveka.

             U ovoj mini seriji čitamo odlomak iz Beyond Violence Jiddu Krishnamurti. Njegovi duboki uvidi odjekuju još snažnije pred savremenim izazovima čovečanstva. 

          Unutrašnja revolucija

            Promena u društvu je od sekundarnog značaja, ona će se desiti prirodno, neizbežno jednom kada ti kao ljudsko biće izvedeš tu promenu u sebi.

        Razmatrali smo izuzetnu složenost svakodnevnog života, borbu, sukobe, bedu i konfuziju u kojoj se čovek nalazi. Dok pojedinac ne shvati prirodu, strukturu te složenosti, dok ne prepozna zamku u koju je uhvaćen, nema slobode. Nema slobode istraživanja kao ni osećaja radosti koje nosi odricanje sebe. Takva sloboda nije moguća ukoliko postoji strah, bilo na površini ili u dubinama čovekovog uma. Ukazali smo na odnos između straha, užitka i želje. Da bi razumeo strah, čovek mora razumeti prirodu užitka. Ovoga jutra razgovaraćemo  o središtu iz koga nastaje naš život, i iz koga kreću naše akcije, kao i o tome da li je moguće to središte promeniti. Jer promena, preobražaj, unutrašnja revolucija je očigledno nužna. Da bi se izvela ta promena, čovek mora vrlo pažljivo ispitati šta naš život "jeste", ne bežati od njega, ne upuštati se u teorijska verovanja i tvrdnje, već vrlo pažljivo proniknuti šta naš život istinski jeste i videti da li je moguće potpuno ga preobraziti. Menjajući sopstveni život, mogli biste uticati na narav i kulturu društva. Mora biti promene u društvu, jer postoji tako mnogo zala i društvenih nepravdi, postoji zastrašujuća izopačenost obožavanja i tako dalje.. Ali, promena u društvu je sekundarnog značaja, ona će se desiti prirodno, neizbežno, jednom kada ti kao ljudsko biće bivajući u odnosu sa drugim, izvedeš tu promenu u sebi..


Crkva u koju smo ušli ne verujući...

                 Osećanje i uzbuđenje koje čoveka obuzme kad se otisne zeleno-plavim rukavcima izvora Crnog Drima u basenu Ohridskog jezera lako se permutuje u religiozno iskustvo, u putovanje kroz prostor i vreme, u hodočašće. Otuda i ne čudi i toliki broj crkava oko jezera, legenda kaže da ih je bilo čak 365, jedna od novijih je na žalost izgrađena i u samom "strogom" rezervatu prirode izvora Crnog Drima. No vratimo se hramu, nešto starijem od "desetak" vekova, preciznije starom između 5 i 10 miliona godina geološke istorije, koliko je bilo potrebno da nastane ovaj raj. Nesaglediva lepota, za koju je ljudsko oko neprecizno, a najsavremeniji fotoaparati  dečija igračka ,izaziva skrušenost i stid. Simbiotički kontakt sa svime što vas okružuje pravi duboki vir stida i kajanja jer u iluziji sile gazimo i uništavamo nešto od čega zavisimo i sa čime smo neraskidivo vezani. Od svog šuma u svakodnevnom životu taj ponor se ne vidi i ne čuje, ali već u prvoj tišini ovog hrama ta svest postaje bolna. Dobro se sećam da sam kao dečak leta provodio na reci koja je bila toliko čista da se voda iz nje mogla piti, u njoj je još uvek bilo rečnih rakova i pastrmke. Danas, to više nije moguće a prošle su svega dve decenije. 

Kada se sve već jednom kupi i proda, našoj deci će ostati dovoljno jedino novca i peska.

                (na izvorima Crnog Drima, basen Ohridskog jezera, Makedonija, jul 2009.god)

 


Izvor Crnog Drima

 


«Prethodni   1 2 3 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 20 21 22  Sledeći»