*citat "Ideas are the currency of the future." Kevin Roberts, CEO
Saatchi&Saatchi

Kada je čuveni engleski alternativni sastav Radiohead 2007.god odlučio da svoj novi
album In Rainbows ponudi fanovima
putem interneta besplatno ili uz dobrovoljnu nadoknadu, to je u prvi mah
delovalo kao eksperiment i pobuna protiv muzičke industrije. Mesec dana nakon toga
grupa Comscore koja se bavi internet istraživanjima je sumirala prve rezultate,
38 % posetilaca sajta koji su daunlodovali alubum je to učinilo uz neku dobrovoljnu
naknadu.
Tako nešto je i bilo za očekivati, ako ljudi već imaju izbor, besplatno
će najčešće biti opcija.
Sajt je zabeležio više od milion poseta za tih
mesec dana, i oko milion daunlouda. Obzirom na prosečnu zaradu benda po prodatom disku ( kreće se od 1-3$) u klasičnoj industriji, lako je izračunati da je
bend mogao da zaradi oko 2.000.000$ .
Da bi dostigli istu zaradu potrebno je da onih 380.000 ljudi koji su
donirali album u proseku priloži po 5.26 $. Studijom je ustanovljeno da je
prosečna donacija po posetiocu bila oko 6 $. I to je to, fanovi i bend su
izbacili iz igre muzičku industriju, ili je to bila samo prva runda.
Možda je ovo i najbolja potvrda u prilog peer to peer ideji koja se oslanja
na snagu internet socijalnih mreža i zajednice uopšte i kako one zapravo imaju
realan potencijal da promene zauvek
stanje stvari i to ne samo u muzičkoj industriji.
U prethodnom postu koji se bavio mogućnostima peer to peer ekonomije, bilo je reči o
fenomenu mikrokredita koji je kao model nastao u siromašnim zajednicama gde su
ljudi u nevolji prirodno upućeniji jedni
na druge , da bi se razvojem socijalnih
mreža preselio i u razvijena društva. U trenutku kada su klasične finansijske
institucije uzdrmane globalnom krizom, sudeći po britanskom Guardian-u,
jedan od peer to peer lending sajtova kompanije Zopa beleži pravi procvat. Ljudi se
okreću ljudima, sigurniji su kada tačno znaju kome su pozajmili novac, rizik je
manji , i kašnjenja u otplati gotovo da i nema ( ipak se radi o iznosima do
vrednosti novog automobila, veće pozajmice se ne odobravaju ). Posrednik je
izbačen, već se uspostavlja direktno ukrštanje ponude i tražnje na sajtu
internet zajednice, koje nudi svakako prihvatljivije uslove (prosek oko 8.9%) i
za one koji plasiraju i one koji pozajmljuju sredstva. Nema aktivne i pasivne
kamate. Mikrobankarstvo je u povoju, i možda je još rano da postane ozbiljan
konkurentski model klasičnim finansijskim institucijama. Po navodima na sajtu
iza čitavog projekta stoje ljudi sa ozbiljnim iskustvom u finansijskim poslovima, koji su shvatili da stvari mogu da
se odvijaju i drugačije, na opštu korist. Postoje i nagoveštaji da je i Richard Branson, vlasnik Virgin-a, takođe
veoma zainteresovan da svoju poslovnu imperiju proširi i na peer to peer
lending kroz novu članicu grupe Virgin Money.

Sačuvaj drvo, listaj blog
!