Unutrašnja revolucija -kraj

               Ako čujete nešto istinito i zanemarite to, time uzrokujete još jednu protivrečnost u životu i otuda još više bede. Zato ili slušajte svojim srcem i umom ili uopšte nemojte slušati. Ali pošto ste ovde, vi slušate, nadam se.
              Ljubav nije suprotnost ničemu. Ona nije suprotnost mržnji ili nasilju. Čak i ako ne ovisite ni o kome i živite zdravim životom, bavite se socijalnim radom, demonstrirate uz i niz ulicu, ako nemate ljubavi sve to jednostavno nema nikakvog smisla. Ako volite, tada možete činiti šta hoćete, jer čovek koji voli ne čini greške, a ako se greška pojavi on je brzo ispravlja. U čoveku koji voli nema ljubomore, nema griže savesti, nema praštanja, jer se ni u jednom trenutku ne javlja nešto što bi trebalo oprostiti. Sve to zahteva duboko istraživanje, veliku brigu i pažnju. Ali vi ste uhvaćeni u zamku modernog društva, sami ste je napravili, a ako vas neko upozori, vi se ne obazirete. I tako se ratovi i mržnja nastavljaju.
Pitam se kako vidite smrt, ne teoretski, već šta ona istinski za vas znači, ne kao nešto što će neizbežno doći kao ishod nesreće, bolesti ili starosti. To se događa svakome, starost i tegobe koje prate starost, žal za mladošću, podmlađivanje... Svi ti pokušaji znače da ste u očaju. Bivajući očajni, okrećete se nečemu što će vam dati nadu.

             Jeste li se ikada zagledali u svoj očaj da biste videli zašto postoji?
Postoji zato jer se poredite sa nekim trećim, jer želite zadovoljiti, biti, postići.

             Jedna od čudnih stvari u životu je naša uslovljenost glagolom "biti". Jer u njemu je prisutna prošlost, sadašnjost i budućnost. Svo religijsko uslovljavanje se temelji na glagolu "biti". Na njemu se temelji svaki raj i pakao, svo sujeverje, svi spasitelji, sva preterivanja. Može li ljudsko biće živeti bez tog glagola?Šta znači živeti i nemati prošlost, nemati budućnost?
To ne znači življenje u sadašnjosti. Da biste u potpunosti živeli u sadašnjosti , vi morate znati šta je priroda i struktura prošlosti, a to ste vi sami. Vi morate sebe poznavati toliko potpuno, da ne postoji skriveni ugao, to "sebe" jeste prošlost, i "sebstvo" raste na glagolu "biti", postati, postići, ovekovečiti. Pronađite šta znači živeti bez tog glagola psihološki, iznutra.

            Šta znači smrt? Zašto je se tako strahovito užasavamo?

            Po čitavoj Aziji ljudi veruju u reinkarnaciju, u njoj postoji velika nada, ne znam zašto, i ljudi nastavljaju pričati i pisati o tome. Kada pogledate tu stvar koja će se inkarnirati, šta je ona? Prošlost, sva beda, sva zbrka, sve ono što ste vi sada. I mislite da je to "vi" (vaša duša) nešto postojano. Ima li u životu išta postojano?
            Vi biste želeli imati nešto postojano i tako udaljavate smrt od sebe, nikada ne gledatu u nju jer ste uplašeni. Tada imate vremena, između onoga što "jeste" i onoga što će neizbežno doći. Ili projektujete vaš životu u sutrašnjivu i nastavljate kakvi ste sada, nadajući se da će nastupiti nekakvo uskrsnuće, inkarnacija, ili umirete svakoga dana. Umrite svakog dana samom sebi, vašoj bedi, vašoj patnji, otklonite taj teret svakoga dana da vam um može biti svež, mlad i nevin. Reč nevinost, znači "ne moći biti povređen". Imati um koji ne može biti povređen ne znači da je on izgradio veliki otpor, upravo suprotno, takav um umire za sve što je znao, a u čemu je bilo sukoba, užitka i boli. Tek tada um je nevin, što znači da može voleti. Ne možete voleti sa sećanjem. Ljubav nije stvar pamćenja, vremena. Tako ljubav, smrt i življenje nisu odvojeni već su celina, i u njoj je razumnost. Razumnost nije moguća kada postoji mržnja, ljutnja, ljubomora, kada postoji ovisnost koja rađa strah. Gde je razumnost, život postaje svet, postoji velika radost i možete činiti šta hoćete, ono što tada učinite je moralno, istinito.
Mi ne znamo sve to , mi znamo našu bedu, i ne znajući, pokušavamo pobeći. Kada barem ne bismo bežali, već mogli zaista promatrati , nikada ne uzmičući ni makac od onoga što "jeste", prosto gledati "to". Da biste nešto gledali, potrebna je briga, briga znači saosećanje. Život koji je življen tako veličanstveno i potpuno može tada zaći u nešto o čemu ćemo razgovarati sutra, a to je meditacija.
                  Bez polaganja takvog temelja, meditacija je samohipnoza. Postavljanje tog temelja znači da ste razumeli ovaj izuzetan život, pa imate um u kome nema sukoba i vodite saosećajan, život ispunjen ljubavlju pa samim tim i uređen život. Ali ne uređen po nekom planu već red koji nastaje kada razumete šta je nered, a to je vaš život. Vaš život jeste u neredu. Nered je protivrečnost, sukob suprotnosti. Kada shvatite taj nered u vama, tada iz njega proizilazi red, koji je precizan, matematički, u kome nema iskrivljavanja.

Sve to zahteva jedan meditativan um, um koji je sposoban da gleda u tišini.

 

Maslačak

 

Kraj  (odlomci Unutrašnja revolucija -Jiddu Krishnamurti početak)


Unutrašnja revolucija- Šta je ljubav?

Šta je ljubav? Mnogo se o njoj govori- ljubav prema bogu, čovečanstvu, ljubav prema domovini, porodici, a ipak uz svaku od tih ljubavi ide i mržnja. Volite svog boga, a mrzite tuđeg. Volite svoju naciju, svoju porodicu, ali ste protiv neke druge porodice, protiv druge nacije. I sve više i više, u čitavom svetu,  ljubav se povezuje sa seksom.
Mi ne osuđujemo, mi ne sudimo, ne vrednujemo, mi prosto posmatramo što se istinski događa, a ako znate kako da posmatrate, to vam daje ogromnu energiju.

Šta je ljubav i šta je saosećanje? Reč saosećanje znači osećanje za svakoga, briga za sve, uključujući i životinje koje ubijate da biste ih pojeli. Pogledamo prvo ono što istinski jeste, ne ono što treba biti u svakodnevnici.
 
UNICORNPEGASUS

               Da li znamo šta znači voleti ili samo znamo za užitak i želju, koje nazivamo ljubavlju? Naravno da uz užitak, uz želju ide nežnost, briga, osećajnost i tako dalje.
Pa, je li ljubav užitak, želja? Očigledno je da za većinu nas jeste. Čovek ovisi o svojoj ženi, voli svoju ženu, a ipak, pogleda li ona nekog drugog, on se razbesni, postane frustriran, jadan i... konačno tu je brakorazvodna parnica.

To je ono što nazivate ljubavlju... a ako vam žena umre, nađete drugu. Toliko je velika ta ovisnost. Čovek se nikada ne pita zašto ovisi o drugome ( govorim o psihološkoj ovisnosti).
Zagledate li se u to, videćete koliko ste usamljeni, u dubini, koliko frustrirani i nesrećni. Vi ne znate šta da uradite sa tom usamljenošću, tim osamljivanjem, koje je oblik samoubistva. I tako, ne znajući šta vam je činiti, vi ovisite. Ta ovisnost vam pruža veliku udobnost i druženje, ali kada se to druženje malo poremeti, postajete ljubomorni, besni.
Da li biste poslali svoju decu u rat, kad biste ih voleli?
Da li biste im dali obrazovanje, kakvo sada imaju, obrazujući ih samo tehnološki, da biste im pomogli da dobiju posao, polože nekoliko ispita, zanemarujući ostatak celine ovog čudesnog života?
Brižno se brinete o njima do njihove pete godine, a posle toga ih bacite vukovima.
To je ono što nazivate ljubavlju. Ima li ljubavi ako postoji nasilje, mržnja, antagonizam? I, šta ćete učiniti? Unutar tog nasilja i mržnje nalazi se vaša vrlina i moralnost. Tek kada ih se oslobodite, postaćete otporni. To znači uviđanje svih implikacija onoga što ljubav jeste. Tada stojite sami i sposobni ste za ljubav. Slušajte ovo, jer to je istina. Ako ne "živite" tu istinu, ona postaje otrov.
 
Nastaviće se... (odlomci Unutrašnja revolucija -Jiddu Krishnamurti početak


Unutrašnja revolucija - Slika prošlosti

pisar           Da bi se slika obrisala, prvo moramo pronaći kako ona ulazi u biće, i da vidimo da, ako ne odgovorimo adekvatno na izazov, on neizbežno stvara sliku. Ako me nazovete budalom, odmah postajete moj neprijatelj ili vas prestajem voleti. Kada me nazovete budalom, moram intezivno biti svestan trenutka, bez izbora, bez osuđivanja, moram prosto slušati ono o čemu govorite. Ako nema emocionalnog odgovora, tada ćete videti da se ne oblikuje nikakava slika. Tako čovek mora biti svestan svoje reakcije i ne dati joj vremena da pusti koren, jer onoga trena kad pusti koren oblikovala je sliku. Dakle, da li ste u stanju da to učinite? Da biste to učinili, potrebna vam je pažnja, ne tek sanjivo lutanje kroz život, pažnja u trenutku izazova, svim vašim bićem, slušanje srcem i umom, tako da možete jasno videti šta je rečeno, bila to uvreda ili laskanje ili pak mišljenje o vama. Tada ćete videti da se slika uopšte ne javlja. Slika je uvek o onome što se dogodilo u prošlosti. Ako je slika prijatna, čuvamo je. Ako je bolna, potiskujemo je i želimo da se nje oslobodimo. Tako želja ulazi u biće, jednu stvar želimo zadržati, drugu odbaciti, a želja proizvodi sukob.
            Ako ste svesni svega toga, posvećujući tome pažnju bez ikakvog izbora, prosto promatrajući, tada možete otkriti za sebe, jer ne živite prema nekom psihologu, veroučitelju ili lekaru. Da biste pronašli istinu, morate biti potpuno slobodni od svega toga, morate stajati sami.
            A stajati sam znači, okrenuti leđa društvu.
           Ako ste pažljivo posmatrali, videli ste da je deo vašeg mozga, koji je evoluirao hiljadama godina,prošlost, koja je iskustvo, sećanje. U toj prošlosti postoji sigurnost.
Nadam se da sve to gledate u sebi.
           Prošlost uvek odgovara neposredno, a odložiti odgovor prošlosti kada se susretnete sa izazovom, tako da postoji vremenski razmak između izazova i odgovora, znači obrisati sliku.     Ako se to ne dogodi, uvek ćemo ostati u prošlosti.
           Mi jesmo prošlost, a u prošlosti nema slobode.
           Dakle to je naš život, neprekidna bitka, prošlost modifikovana sadašnjošću koja prelazi u budućnost- što je opet kretanje prošlosti, mada modifikovano. Sve dok to kretanje postoji, čovek nikada ne može biti slobodan, uvek mora biti u sukobu, u patnji, u zbrci, u bedi.
          Može li odgovor prošlosti biti odložen, tako da ne bude neposrednog oblikovanja slike?
Mi moramo videti život kakav jeste, tu beskrajnu zbrku i bedu i bežanje od nje u neko religiozno praznoverje ili u glorifikovanje države, nacije, ili u različite oblike zabave. Moramo videti kako čovek beži u neuroze, koja nudi izuzetan osećaj sigurnosti.

          Čovek koji veruje je neurotičan, čovek koji obožava sliku je neurotičan. Sova Muzej u LuvruTo su neuroze u kojima ima mnogo sigurnosti, a to ne donosi korenitu promenu u čoveku. Da biste to izveli, morate promatrati bezizborno, bez iskrivljavanja željom, užitkom, strahom- morate prosto pogledati istini u oči i ne bežati. I nemojte imenovati to što vidite, prosto posmatrajte.
Tada ćete imati strast, energiju da posmatrate, a u tom posmatranju zbiva se ogromna promena.
 
 
 
 
Nastaviće se... (odlomci Unutrašnja revolucija -Jiddu Krishnamurti početak)


Unutrašnja revolucija -treći korak

preobražaj             Mi se udubljujemo u nešto vrlo složeno za šta vam je potrebna sva vaša energija, sva vaša pažnja. Ne samo za vreme dok ste u ovoj dvorani, već i kroz čitav život, ako ste uopšte ozbiljni. Ono čime smo zaokupljeni jeste promena onoga 'što jeste', patnje, sukoba, nasilja, ovisnosti o drugome -ne ovisnosti o prodavacu, lekaru, poštaru, već ovisnosti u našem odnosu s drugim, kako psihološke tako i psihosomatske. Ta ovisnost o drugome neprekidno rađa strah. Sve dok ja ovisim o tebi da bi me podupirao, emocionalno, psihološki ili duhovno, ja sam tvoj rob i otuda strah. To je činjenica. Većina ljudskih bića ovisi o drugome, a u toj ovisnosti postoji samosažaljenje koje nastaje kroz uspoređivanje. Dakle, gde postoji psihološka ovisnost o drugome -o vašoj ženi, ili o vašem mužu -tu mora biti ne samo strah i užitak, vec takođe i bol koji iz toga proizlazi.

               Nadam se da to promatrate u sebi, a ne samo da slušate govornika. Znate, postoje dva načina slušanja: slušati ležerno, čuti niz ideja, slagati se ili ne slagati se s njima; ili postoji drugi način slušanja, koje nije samo slušanje reči značenja tih reči, vec takođe i slušanje onoga što se istinski događa  u vama. Ako slušate na taj način, tada je ono što govornik kaže u odnosu s onim što slušate u sebi; tada vi ne samo da slušate govornika -što je nevažno -već čitav sadržaj vašeg bića. I ako slušate na taj način s intenzitetom, u isto vreme i na istom stepenu, tada mi oboje učestvujemo u onome što se istinski događa, delimo to zajednički. Tada imate strast koja će preobraziti ono što jeste. Ali ako ne slušate na taj način, svim svojim umom, svim svojim srcem, tada jedan ovakav susret postaje potpuno besmislen.
              Razumevajući ono 'što jeste', ono istinsko, užasan život koji čovek vodi, on uviđa da vodi jedan usamljeni život -i mada može imati ženu i decu, u njemu se ipak odvija proces samoosamljivanja . Žena, devojka ili mladić, svi zapravo žive osamljeni; iako zajedno u istoj kuči, svi su osamljeni, s vlastitim ambicijama, vlastitim strahovima, vlastitom patnjom. Takav život naziva se odnosom. I ponovo, to je činjenica: vi imate svoju sliku o njoj, a ona ima svoju sliku o vama i vi imate,svoju ,vlastitu sliku o sebi. Odnos se zbiva između tih slika i nije istinski, pravi odnos. Tako čovek prvo mora pronaći kako se te slike stvaraju, kako ulaze u biće, zašto uopšte postoje, a onda i  šta znači živeti život  u kojem nema slika, i šta bi  život bez slika mogao biti. Otkrićemo...Mi stičemo mnoga iskustva, svo vreme. Ili smo ih svesni ili nesvesni. Svako iskustvo ostavlja trag; ti tragovi se gomilaju dan za danom i postaju slika. Neko vas uvredi i vi ste u tom trenutku već oblikovali sliku o toj osobi. Ili vam neko laska i slika je ponovno oblikovana. Tako svaka reakcija neizbežno gradi sliku. I pošto je stvorena, da li je moguće obrisati je?

Nastaviće se... (odlomci Unutrašnja revolucija -Jiddu Krishnamurti početak)


Unutrašnja revolucija - drugi korak

               jiddu krishnamurti                           
         Ovoga jutra razmatracemo tri suštinske stvari, šta je življenje? ...Život koji vidimo svakodnevno, šta je saosecanje, ljubav? I trece šta je smrt? Ovo "trojstvo" je usko povezano, razumevši jedno, razumecemo i drugo dvoje. Kao što smo videli, ne možete uzeti odlomak života, izabrati deo života koji mislite da je vredan, ili koji vam se svida, ili koji odgovara vašim težnjama. Ili uzmete celinu života koja ukljucuje smrt, ljubav i življenje, ili uzmete puki odlomak života koji se može uciniti zadovoljavajucim, ali koji ce neizbežno uzrokovati još vecu  zbrku. Tako moramo uzeti celinu života i razmatrajuci šta življenje "jeste", moramo imati na umu da raspravljamo o jednoj, celovitoj, razumnoj i svetoj stvari.  Čovek uviđa da u svakodnevnom životu, odnosima postoji sukob, bol, patnja, postoji neprestana ovisnost o drugome, u kojoj ima samosažaljenja i uporedivanja... to je ono što nazivamo življenjem.
               Molim vas, dozvolite mi da se ponovim,  nas se ne ticu teorije, mi ne propagiramo nikakvu ideologiju, očigledno je da ideologije ne donose nikakvu korist, vec suprotno, one uzrokuju još vecu zbrku, veci sukob. Mi se ne upuštamo u mnenje, u vrednovanje, ni osudivanje. Mi se iskljucivo bavimo posmatranjem onoga što se stvarno dogada da bismo videli da li to može biti preobraženo.
              Čovek može vrlo jasno videti  svu zbrku i protivrecnost u svakodnevnici, jer covekov život, kako ga danas živi, je apsolutno besmislen. Covek može izmisliti smisao, intelektualci to i cine, a ljudi slede taj "izmišljeni" smisao, koji može biti jedna vrlo domišljata filozofija, proizvedena iz ničega.  
                  Nasuprot tome ako je čovek zaokupljen samo onim što "jeste",  bez stvaranja predstave i značenja, bez bežanja , teorija ili ideologija, ako je čovek izuzetno svestan, tada je čovek sposoban da se suoči sa onim što "jeste".Teorije i verovanja ne menjaju čovekov život, imao ih je hiljadama godina i nije se promenio, one su mu dale spoljašnji sjaj, on je možda manje divlji, ali je u suštini i dalje nasilan, brutalan, hirovit, nesposoban da bude ozbiljan. Mi živimo u patnji od trenutka kada se rodimo pa sve do smrti. To je činjenica, bez obzira koliko spekulativnih teorija ima o toj činjenici, one je neće promeniti.
 
                        Ono što ima moć da utiče na ono što "jeste" su kapacitet, energija, intezitet, strast s kojom čovek posmatra tu činjenicu.*
 
A čovek ne može imati strast i intezitet ako njegov um "trči" za nekom obmanom, nekom spekulativnom ideologijom. 
 
Nastaviće se... (odlomci Unutrašnja revolucija -Jiddu Krishnamurti početak)
 
*(ključna rečenica, mesto susreta filozofije i kvantne fizike)