ČETVRTI MEHANIZAM
POREMEĆAJ SISTEMA VREDNOSTI
Naša verovanja i sistem vrednosti su produkt
kulture. I dok su izvesne ljudske
osobine i ponašanje genetski predisponirani, znanje koje smo osvojili i način
na koji delujumo i shvatamo u skladu s
njim je suštinski jedan novi fenomen.
Imajući to u vidu, monetarnom sistemu je bio
potreban neki vid komunikacije sa širokom javnošću kako bi obznanio šta je to
novo što je moguće kupiti. Tako je nastao advertajzing. Karakteristika
advertajzinga je promocija, koja je u
stvari manir u komunikaciji koji ima za
cilj da stvori naklonost prema proizvodu ili usluzi, tj predmetu promocije.
Drugim rečima, posao advertajzinga je da namami i izmanipuliše potrošača da
kupi određeni proizvod. Ovakva manipulacija ima mnogo oblika, ali jedan od najefektivnijih
je poigravanje zajedničkim vrednostima,uz pomoć kojeg se lako dolazi do onoga što
je gotovo svakome bitno.
Ipak, pre nego što nastavimo, bitno je naglasiti
da obrazac masovne potrošnje koji trenutno postoji u Americi i širom sveta nije
takav oduvek. Amerika je nastala na protestantskoj posvećenosti radu i radnoj
etici gde su dominantne vrednosti štedljivost i ekonomičnost, sve do ranog XX
veka kada su poslovni krugovi zajedničkim naporom uspeli da izopače ove
vrednosti i stvore novu armiju impulsivnih, večno nezadovoljnih, statusno
osvešćenih potrošača. Postepeno se došlo do toga da današnji amerikanac troši
duplo više nego nakon II svetskog rata.
Jedna od najmoćnijih formi manipulacije opštim
vrednostima je u procesu identifikacije ličnosti sa određenim idealima.
Patriotizam i religija su klasični primeri, koji kroz indoktrinaciju od malih
nogu uslovljavaju pojednica da oseća blisku vezu sa nacijom ili verom, na osnovu koje će kasnije bezuslovno i nekritički braniti te vrednosti. (Dalje)