Ideje su novac budućnosti*

Objavljeno 14/12,2008

             *citat "Ideas are the currency of the future." Kevin Roberts, CEO Saatchi&Saatchi

 radiohead in rainbows

Kada je čuveni engleski alternativni sastav Radiohead 2007.god odlučio da svoj novi album In Rainbows ponudi fanovima putem interneta besplatno ili uz dobrovoljnu nadoknadu, to je u prvi mah delovalo kao eksperiment i  pobuna protiv  muzičke industrije. Mesec dana nakon toga grupa Comscore koja se bavi internet istraživanjima je sumirala prve rezultate, 38 % posetilaca sajta koji su daunlodovali alubum je to učinilo uz neku dobrovoljnu  naknadu.  Tako nešto je i bilo za očekivati, ako ljudi već imaju izbor, besplatno će najčešće biti opcija.

 Sajt je zabeležio više od milion poseta za tih mesec dana, i oko milion daunlouda. Obzirom na prosečnu zaradu benda  po prodatom disku ( kreće se od 1-3$) u klasičnoj industriji, lako je izračunati da je bend mogao da zaradi oko 2.000.000$ .  Da bi dostigli  istu zaradu potrebno je da onih 380.000 ljudi koji su donirali album u proseku priloži po 5.26 $. Studijom je ustanovljeno da je prosečna donacija po posetiocu bila oko 6 $. I to je to, fanovi i bend su izbacili iz igre muzičku industriju, ili je to bila samo prva runda.

 


        Možda je ovo i najbolja potvrda u prilog peer to peer ideji koja se oslanja na snagu internet socijalnih mreža i zajednice uopšte i kako one zapravo imaju realan  potencijal da promene zauvek stanje stvari i to ne samo u muzičkoj industriji.

  

U prethodnom postu koji se bavio mogućnostima   peer to peer ekonomije, bilo je reči o fenomenu mikrokredita koji je kao model nastao u siromašnim zajednicama gde su ljudi u nevolji prirodno upućeniji  jedni na druge  , da bi se razvojem socijalnih mreža preselio i u razvijena društva. U trenutku kada su klasične finansijske institucije uzdrmane globalnom krizom,  sudeći po britanskom Guardian-u, jedan od peer to peer lending sajtova kompanije  Zopa beleži pravi procvat. Ljudi se okreću ljudima, sigurniji su kada tačno znaju kome su pozajmili novac, rizik je manji , i kašnjenja u otplati gotovo da i nema ( ipak se radi o iznosima do vrednosti novog automobila, veće pozajmice se ne odobravaju ). Posrednik je izbačen, već se uspostavlja direktno ukrštanje ponude i tražnje na sajtu internet zajednice, koje nudi svakako prihvatljivije uslove (prosek oko 8.9%) i za one koji plasiraju i one koji pozajmljuju sredstva. Nema aktivne i pasivne kamate. Mikrobankarstvo je u povoju, i možda je još rano da postane ozbiljan konkurentski model klasičnim finansijskim institucijama. Po navodima na sajtu iza čitavog projekta stoje ljudi sa ozbiljnim iskustvom u finansijskim  poslovima, koji su shvatili da stvari mogu da se odvijaju i drugačije, na opštu korist. Postoje i nagoveštaji da je i  Richard Branson, vlasnik Virgin-a, takođe veoma zainteresovan da svoju poslovnu imperiju proširi i na peer to peer lending kroz novu članicu grupe Virgin Money.

 


 

 

Sačuvaj drvo, listaj blog !

 

 

 

 


Komentari

Polje za unos komentara