Gurui menadžmenta-Tom Peters 3/12

Objavljeno 02/06,2008

tom     Economist magazin je jednom prilikom na sledeći način opisao predavanja  našeg sledećeg gurua - Tom Peters-a ; Hitro korača, napred nazad, pisalo je, urla i maše, ne bi li postigao pravi podvig i učinio menadžment uzbudljivim.

  Tom Peters je verovatno najharizmatičnija osoba na ovoj listi gurua. On je ostrašćen, gotovo evanđeoski, u njegovoj želji da stavi smisao i uzbuđenje u naše organizacije. Drži  više od 100 predavanja godišnje, i putuje tako puno da je svog prvog konja nazvao Učestali Letač.Strast i posvećenost unosi i u svoje knjige, koje imaju naslove kao  Uspeti u haosu,  Potera za WOW!

Tomova predavanja i pisana dela su ukorenjena u svakodnevnom iskustvu. U današnje vreme on ne stvara formalne teorije, već mnogo maksima. Njegove priče su parabole, krcate porukama onima koji su zaglavljeni u mehanizmima organizacije. On podiže zdrav razum ka načelu akcije. On nas podstiče, gotovo moli, da izvučemo najbolje od naših života i naših poslova i da drugima olakšamo isto. Redovno predaje u krcatim salama, pred hiljadu i više menadžera očaranih, po čitav dan, dok ih kažnjava za zbrku u njihovim organizacijama, sa pravilima i procedurama koje odišu nepoverenjem i sprečavaju ljude da daju inicijativu. Otuda nije neobično što ga  je Newsweek jednom opisao kao najboljeg prijatelja i najveću  noćnu  moru  biznisa.

Tom Peters je šarmantno iskren o sebi.

Evo njegovog rezimea sopstvene karijere - Mrzim etikete. Ok, na momenat sam bio sjajan momak.Ali- mislio sam- ne možete me kategorisati tek tako. Odradio sam odličnu stvar, mušterijinu stvar, žensku stvar, dizajnersku stvar, itd. Pa, prikačite me negde. Kladim se da nećete moći!

 Tom Peters, ukratko je kao prolećni povetarac , u pretoploj, ustajaloj džungli promišljanja menadžmenta. Njegova prva velika knjiga, koju je napisao sa kolegom sa McKinsey-a Robert Waterman-om, bila je  U potrazi za izvrsnim . Izdata je 1982.god. Napisana svežim, optimističkim jezikom, prodata je u milionskom tiražu. To je prva knjiga o menadžmentu koja se probila na bestseler listu. Što je najvažnije, menadžment ideje su postale tema ozbiljne konverzacije u preduzećima. I naravno, Tom je postao popularni  guru, tada sam prvi put čuo da se ta reč upotrebljava za mislioce menadžmenta.

Knjiga se bavila sa 43 uspešne kompanije, analitički istražujući razloge njihovog uspešnog poslovanja preko dvadeset godina. To je bila zgodna ideja. Knjiga koja nastoji da uči od najboljih umesto da im predaje sa teorijskog stanovišta. Knjiga koja je donosila dobre a ne loše vesti. Knjiga koja se bazirala na priči, a ne na statistici i tabelama.

Peters i Waterman su izašli sa sedam kontrolinih tačaka analize, oni to zovu Sedam S okvira, i osam osobina izuzetnih. Da li nagađate?

Odlične kompanije imaju

·imaju glad za akcijom, i ljudi su od dela

·blizu su kupcima, znaju koje su potrebe njihovih klijenata

·imaju autonomiju  i preduzetništvo, nezavisni su i inovativni

·veruju u vezu ljudi i produktivnosti, ljudi znače

·predat im je posao i motivisani su korišću,  zalažu se na poslu

·rade samo ono što znaju najbolje

· imaju jednostavnu formu i fleksibilno osoblje

·imaju popusti-stegni strukturu, laku kontrolu na najznačajnijim mestima, opušteno gde je ljudima data autonomija

      Podrazumeva se, danas, ali je u vreme nastanka bilo čudesno novo. Sećam se kad sam nabavio tu knjigu pre nego što je postala popularna, ljubomorno sam je čuvao, misleći da sam u njoj pronašao tajne menadžmenta, nadajući se da ću to moći da iskoristim pre nego što se pročuje i postane opšte poznato.

Problem je što te 43 izuzetne kompanije nisu dugo ostale takve. Mnoge od njih, uključujući i zvezdu knjige IBM, nedugo zatim su počele da posrću. Neke, kao lowcost avioprevoznik People Express, su potpuno bankrotirale. Peter se izvinjavao  u kasnijim  knjigama. Nema izuzetnih kompanija, govorio je tada. Ja sam mu rekao da je verovatno prvi pisac, a verovatno i osoba koja je uspela da stekne drugo malo bogatsvo izvinjavajući se za greške na kojima je stekao prvo. Naravno, nije u potpunosti pogrešio. Osam karakteristika možda nije dovoljno za uspeh, ali u svakom slučaju utiru put upravljanja modernim kompanijama.Takođe i sedam s okvira, koje su Peters i Waterman razvili sa Richardom Athosom i Richardom Pascaleom, dvojicom akademskih kolega, ostaju vrlo korisno pomagalo u analizi bilo koje organizacije.

Pozabavimo se malo sa sedam S, kontrolnih tačaka za analizu zdravlja kompanije. To su STRATEGIJA, STRUKTURA, SISTEMI, to su tzv. tvrda S, a imamo i meka S, a to su  KADROVI ( STUFF), STIL,  ZAJEDNIČKE VREDNOSTI (SHARED VALUES) i VEŠTINE (SKILLS). Između nabrojanih segmenata moraju vladati odnosi harmonije. Nema svrhe postaviti  novu strategiju, ukoliko nemate veštine ili kadar da to sprovede. Očigledno kao i sve važne spoznaje, ali je lista tu da vas podseti da li je sve na broju, i da li je sve kako treba. To je priznanje Petersu i Watermanu da su pojmovi njihove knjige danas sastavni deo vokabulara menadžmenta.

 Elem, Peters je raskrstio sa poluakademskim listama, i kontrolnim tačkama i receptima, i počeo da razvija uverenje da je hijerarhija, onaj ključni element koji održava velike kompanije. Njegov sledeći veliki bestseler Uspevati u haosu propoveda revoluciju, a sledeći Oslobođenje menadžmenta, je proslava skorog nestanka srednjeg menadžmenta, on ne ublažava svoje komentare i kaže - Srednji menadžment, onakav kakvog znamo od vremena izuma železnice posle Građanskog rata, je mrtav. Dakle, srednji menadžment koji smo znali je kuvana guska. Peters je tražio da se na scenu postave, ljudi, kreativnost, tehnologija i brzina. Luda vremena, zaključio je, traže lude organizacije.

 Tom Peters, ako ste se tek sada uključili, je jedan od menadžment mislilaca u mom priručniku o guruima mendžmenta BBC-a, a ja sam Charles Handy, i sam jedan od gurua.

 Tomov odgovor na to šta vidi kao uzrok za nestanak srednjeg menadžmenta je W.O.W! Pod WOW on misli na "istupiti i izdržati", kako za kompanije tako i za pojedince, iz gomile sličnih.  Ukratko - kaže on - ključno je biti drugačiji jednako koliko i izvrstan, ili ćeš završiti kao izvrstan leš. Smanjiti se, je jedno rešenje. Dekonstruisati kompaniju, savetovao je, eliminsati birokratiju, i podeliti na male hrabre jedinice, sa sopstvenim identitetom i neučtivim šefovima. Preporuke su se množile: uposlite radoznale osobe, dajte šansu mladima, ohrabrujte i ocenjuje, podržite nekonvencanionalo obrazovanje, budite darežljivi sa odsustvima, insistirajte da svi koriste pune godišnje odmore. Iznad svega, učinite posao zabavnim.

 Ipak nije dovoljno osvežiti kompaniju i pozicije srednjeg menadžmenta. Čitav svet rada doživljava promene. 90% poslova, tvrdio je, će se ili potpuno transformisati ili nestati u narednih deset do dvadeset godina. Svako od nas će morati da preuzme kontrolu nad svojom sudbinom i brinuti o sebi. I dodaje:  U svetu gde uspeh zavisi od snage uma i radoznalosti, samomenadžerski naraštaj će preuzeti primat, a mudre kompanije će se pretvoriti u mesto za uzgoj individualnosti.

 Tom Peters je napisao niz knjiga posvećenih novom svetu rada kao Brand You 50, zatim The Professional Service Firm 50 i Projects 50. U skladu sa novim pogledima Toma Petersa ovde nema velikih teorijskih modela, već po 50 dobrih ideja u svakoj knjizi. Njegovi naslovi nagoveštavaju njegov način razmišljanja. Moramo brendirati sebe, kreirati posebnu reputaciju u svom poslu, i ponašati se kao firma profesionalnih usluga sa sopstvenim standardima, izvrsnošću, pravilima ponašanja i sistemom vrednosti.

 Kompanije koje preostanu, će morati svaki zadatak da pretvore u projekt, sa jasno definisanim radnim zadacima, početkom i krajem. Moraju dopustiti pojedincima da se potpuno posvete  projektu , na način na koji konsultantske kuće to već rade. Ili gigantska softverska kompanija EDS, koja je svojim primerom pokazala da nema ograničenja u širini projektno-organizovanog biznisa. Peters nas iznova podesća da su ljudi 90% biznisa, a tehnologija tek 10%. A sve veći deo tih ljudi, će biti žene.

 U novom svetu rada, osobine  koje krase ženu, će postati preimućstvo. One su uspešnije u izgradnji odnosa, i u mekim S okvirima- (stil, kadar i zajedničke vrednosti). Otuda žene su često bolji timski igrači od muškaraca. A to će biti sve značajnije u procesu transformacije klasične organizacije u zbir projekata sa samoodređenim timovima.

 Petersova najnovija akcija je posvećena razvoju inovacija. Njegova knjiga  The Circle of inovation nosi već prepoznatljive komične naslove kao  Praviti talase pohlepe, Svi smo mi Mikelanđelo, Ne možeš opstati bez sunđera(za brisanje). Moramo, tvrdi on, otići dalje od rekonstrukcije, total quality managmenta, empowermenta i ostalih aktuelnih trendova u konstanto reinoviranje i čak revoluciju. Peters ima veliku veru u ljudske mogućnosti. On ne prihvata stanovište "...da veliki deo čovečanstva želi da ide na posao i radi u predvidivom okruženju".

 Interesantan primer je  lanac trgovina Nordstrom sa više hiljada zaposlenih. Stiče se utisak da tu kompaniju čine obični ljudi koji se ponašaju neobično, jer su dobili potpunu slobodu da urade šta god smatraju efikasnim u pridobijanju pažnje kupaca.

 Tom Peters je često prva osoba koja nam pada na pamet kad se pomenu gurui menadžmenta. Ali, na neki način, on se značajno razlikuje od ostalih. To nije samo njegov živopisan stil, njegova talenat za sopstvenu promociju i frenetična energija za katerdrom. Neko je jednom izračunao da je prepešačio čitavih 7 milja tokom jednog predavanja. On nije filozof ili istoričar društva kao Peter Drucker. On nema ni sveobuhvatne teorije sveta organizacija niti pomodne recepte za uspeh. On ima umeće da uđe u srce kompanije. Jednako pažljivo intervjuišući šofera i šefa. Njegova knjiga Oslobođenje menadžmenta je delom posvećena dvojici radnika na preradi industrijskog bilja koji su totalno promenili svoj način rada. Njegove knjige i seminari vrcaju idejama i roje primerima. Lično uživam u njima, iako odbacujem neke kao suvišne i nedelotvorne, i uvek sam bio inspirisan njegovim nekonvencionalnim stavovima i neobičnom pristupu. No, dozvolimo mu da sam  sumira svoj doprinos. On kaže - I evo me sa deset knjiga u prtljagu. Nešto od toga je ispravno, nešto pogrešno. Nadam se da je bar sve pomalo provokativno.

 Naš sledeći guru je prijatelj Tom Peters-a koji deli sva njegova uverenja u želji da ukroti talente i entuzijazam pojedinca u ostvarenju misije organizacije. Taj izazov on naziva zadatkom liderstva. Njegovo ime je Warren Bennis.

 

(Transkript radio  emisije  Charles Handy-a na  svetskom servisu  BBC-a o dvanaest  najznačajnijih i najuticajnijih  mislilaca menadžmenta  današnjice)

 


Komentari

Polje za unos komentara